Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.

Powitanie na Forum

Moderator: Staszek

Powitanie na Forum

Postprzez wietrzykowski » 3 sie 2009, o 13:13

Witam wszystkich Kolegów,
Jestem tu po raz pierwszy, ale czytam Was już od dłuższego czasu i wiem, że jest to najlepsze Forum w Polsce:). Jestem z Poznania (jak widzę koledzy z Poznania i okolic są tu cenionymi rozmówcami i jest ich sporo.
Może teraz odpowiem na niezadane przez nikogo, ale nasuwające się samo pytanie: SKĄD SIĘ TU WZIĄŁEM?
Otóż, zawsze wiedziałem, że mój dziadek był ułanem. Żyłem z tą wiedzą długie lata i...tyle. Mniej więcej półtora miesiąca temu doznałem najprawdziwszego olśnienia (nie umiem go wytłumaczyć) i od tego momentu przeszłość dziadka jest dla mnie najważniejsza pod słońcem. Na razie wiem, że był Powstańcem Wielkopolskim, potem starszym wachmistrzem i Szefem I Szwadronu w 17 PU Wielkoposkich w Lesznie, a od 1932r do końca kampanii Wrześniowej w Centrum Wyszkolenia Kawalerii w Grudziądzu gdzie szkolił w zakresie jazdy konnej i woltyżerki. Zmarł w 1948 r. Przyczyną były odniesione rany i wycieńczenie organizmu.
Postanowiłem więc zapisać się (jestem w fazie rejestracji) do Polskiego Klubu Kawaleryjskiego, w ramach którego działają ułani z "siedemnastki". Problem jest tylko taki, że nie wiem, czy żona pozwoli mi jeździć na koniu, a nie mam już 20 lat:).
Na razie tyle gwoli prezentacji.
Pozdrawiam
Jacek Wietrzykowski
PS: Chciałbym zamieścić zdjęcie dziadka, może Was zaciekawić ze względu na pewien szczegół...
wietrzykowski
Ułan V
Ułan V
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 lip 2009, o 12:25
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Piotrek » 3 sie 2009, o 13:25

Witamy ułana z Poznania :) Wrzuć tę fotkę, zobaczymy co tam za ciekawy szczegół się znajduje :)
Avatar użytkownika
Piotrek
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1837
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kalisz, Poznań

w sprawie fotki

Postprzez wietrzykowski » 3 sie 2009, o 14:09

W takim razie....
oto dziadek w trzech odsłonach (póki co) , .http://www.wietrzykowski.fotosik.pl/
na zdjęciu portretowym oprócz marsowej miny kolegów z 8 Pułku zdziwi barwa na patkach, na razie jednak nie ma na to odpowiedzi, mimo, że sprawą zajął się fachowiec od 17 PU Jacek Taborski.
Pozdrawiam
J.
wietrzykowski
Ułan V
Ułan V
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 lip 2009, o 12:25
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Piotrek » 3 sie 2009, o 16:36

Na pierwszy rzut oka, można by podejrzewać, że to stare złoto na kołnierzu. Tylko, że jeśli mnie wzrok nie myli, widać tam żyłkę pośrodku. Jednolity proporczyk z nieco ciemniejszą żyłką pośrodku... Wygląda trochę jak 13 Pułk Ułanów Wileńskich...

Wytłumaczyć można bardzo prosto - być może dziadek nie służył jedynie w 17 P.U., może pomiędzy 17 PU a Grudziądzem miał epizod w jakimś innym pułku. Nie było to niczym szczególnym, jako że ułani byli przenoszeni pomiędzy pułkami. Na pewno oficerowie, nie wiem, czy dotyczyło to również podoficerów. Warto też zwrócić uwagę na odznaki. Nie ma wśród nich ani odznaki 8 P.U. ani 17 P.U. Z którego roku pochodzi to zdjęcie?
Avatar użytkownika
Piotrek
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1837
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kalisz, Poznań

w sprawie dziadka

Postprzez wietrzykowski » 3 sie 2009, o 18:20

Niestety dokładnej daty zdjęcia nie potrafię określić, myślę, że około 1924-5.
Co do odznak:
Prawa dolna odznaka to najprawdopodobniej 14 Wielkopolska Dywizja Piechoty (1 Dywizja Strzelców Wielkopolskich) (por. http://nordland77.wordpress.com/)
Środkową odznakę mam w domu - nie potrafię jej zidentyfikować na razie, ale ponieważ mam ją, to prędzej czy później da się ustalić, co oznacza.
Pierwsza z lewej - (również ją mam, tyle, że szukam jej w tej chwili) - to właśnie wczesna wersja odznaki 17 PU z lat 20.
Powyżej Krzyż Walecznych, dwóch pozostałych nie potrafię odczytać.
Co do proporczyków na kołnierzyku: autor monografii o 17 PU dr Jacek Taborski upiera się, że to właśnie ciemnożółty jednolity znak 8 Pułku:).
Pozdrawiam
J.
wietrzykowski
Ułan V
Ułan V
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 lip 2009, o 12:25
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Piotrek » 3 sie 2009, o 19:18

Nie tyle ciemnożółty, co stare złoto, jeśli chodzi o 8 Pułk Ułanów. Tylko, że tenże nie miał żyłki na proporczyku. Chyba że to przerwa pomiędzy jego dwoma częściami wynikająca ze sposobu haftowania. Tylko, że jak się zerknie na naramiennik, widać część cyfry pułku. Nie wydaje mi się jednakże żeby była to mitra 8 P.U. Podeślij fotkę tej środkowej odznaki, zobaczymy co to takiego, może uda się zidentyfikować.
Avatar użytkownika
Piotrek
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1837
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kalisz, Poznań

Postprzez jarema » 3 sie 2009, o 20:05

Jeżeli dobrze widzę, to jegomość ma "ogródek" i żyłkę przez środek naramiennika. Może to elew CWK i nosi barwy "ogólnokawaleryjskie"? Ale to bardzo daleko posunięta teoria ;)
Avatar użytkownika
jarema
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 434
Dołączył(a): 26 maja 2008, o 22:40
Lokalizacja: GRH 7DAK, Poznań

odznaka pułkowa

Postprzez wietrzykowski » 3 sie 2009, o 21:24

W kwestii odznaki pułkowej: odznaka 17 PU ewoluowała.
http://www.kawaleria.marcin-lewandowski ... /op17u.php
U dziadka widać tą z lat 20.
Do lutego 1932 dziadek był w Lesznie, potem w CWK.
W kwestii naramienników rzeczywiście trochę nietypowe oznaczenie. Ale mimo wszystko to najpawdopodobniej Starszy Wachmistrz.
Pozdrawiam

[ Dodano: Pon Sie 03, 2009 9:26 pm ]
Tak, czy inaczej cieszę się, że jestem tu z Wami, dziękuję za pomoc.

[ Dodano: Wto Sie 04, 2009 1:24 pm ]
Dzisiaj zamieściłem nowe zdjęcia mojego dziadka, gdyby ktoś zechciał zerknąć:)
www.wietrzykowski.fotosik.pl
Ciekawy jestem opinii Piotrka i Waszych również w zakresie odznaki.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 4a95d.html
Pozdrawiam
wietrzykowski
Ułan V
Ułan V
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 lip 2009, o 12:25
Lokalizacja: Poznań

Postprzez weteran » 4 sie 2009, o 23:38

Drogi Kolego:

dolna prawa odznaka to Odznaka Pamiątkowa Wojsk Wielkopolskich, co do odznaczeń: medal obok Krzyża Walecznych (środek) to Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921, a ten z prawej to Medal 10-lecia Odzyskania Niepodległości (z Piłudskim). Ta duża odznaka to odznaka pamiątkowa wybita z okazji zaślubin Polski z morzem w lutym 1920 roku. Pozdrowienia.
Ostatnio edytowano 5 sie 2009, o 09:28 przez weteran, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
weteran
Ułan IV
Ułan IV
 
Posty: 32
Dołączył(a): 29 mar 2006, o 15:15
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Piotrek » 5 sie 2009, o 00:59

Mamy kolejną ciekawostkę... Na tym zdjęciu, w którym dziadek jest w mundurze Wojsk Wielkopolskich... Gdyby był to 3 Pułk Ułanów Wielkopolskich (późniejszy 17 P.U.) wypustka na ułance byłaby żółta, w takim też kolorze byłby otok, z białą wypustką. Tutaj zaś ewidentnie mamy czarny kolor - zarówno otok (który jest bez wypustki) jak i wypustka na ułance. Charakterystyczne jest również, iż na spodniach jest tylko czarna wypustka, nie ma zaś lampasów, które nosiły pułki kawalerii. Co to może oznaczać? Że dziadek służył w Dywizjonie Artylerii Konnej Wielkopolskiej, czyli "naszym" 7 D.A.K.'u Problem w tym, że na kołnierzu ma proporczyki, których górna część jest biała, dolna zaś wyraźnie ciemniejsza. A nie był dziadek przez chwilę w jakimś innym pułku wielkopolskim? Choćby 1, późniejszym 15 Pułku Ułanów Poznańskich? Na innych zdjęciach, choćby tych ze szpitala (jak zakładam, bo ranni) otoki są wyraźnie jaśniejsze. Na tym zdjęciu z harmonistą, widać wyraźnie proporczyki, znowu dół wyraźnie ciemniejszy i otoki ciemne bardzo, jakby czarne były. Nie wyglądają jak żółte otoki 3 P.U.W. Nota bene, piękna fotka, idealnie widać ułanki wielkopolskie.
Avatar użytkownika
Piotrek
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1837
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kalisz, Poznań

Postprzez weteran » 5 sie 2009, o 09:39

Moim zdaniem na zdjęciu z harmonistą wszyscy przedstawieni, oprócz lewego dolnego, to 1. Pułk, czyli późniejsi "Piętnastacy". Otoki mają czerwone (czerwony wychodzi na starych zdjęciach jako czarny), takież dolne części proporczyków i widoczne u jednego lampasy. Zdjęcie musi być wczesne, bo w umundurowaniu braki. Widać u jednego malutkiego "kolejarskiego" orzełka, u innego poniemiecki pas, u jeszcze innego owijacze...

Zwróćcie uwagę na wielkopolskiego trefla na czapkach, szable "blucherówki" i na trębacza (leży).
Avatar użytkownika
weteran
Ułan IV
Ułan IV
 
Posty: 32
Dołączył(a): 29 mar 2006, o 15:15
Lokalizacja: Poznań

Postprzez wietrzykowski » 5 sie 2009, o 10:59

Muszę powiedzieć, że jestem Szanowni Koledzy pełen podziwu dla Waszej wiedzy, sam nie dostrzegałem dotąd tych szczegółów, oj będzie łamigłówka do rozwiązania.
W takim razie, żeby sprawę zamącić do końca jeszcze kilka zdjęć:
www.wietrzykowski.fotosik.pl
Serdecznie pozdrawiam
i dzięki za informacje
J.
wietrzykowski
Ułan V
Ułan V
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 lip 2009, o 12:25
Lokalizacja: Poznań

Postprzez jarema » 5 sie 2009, o 12:32

Czyli dziadek służył w siedemnastce: jest zdjęcie korpusu podoficerskiego z wyraźnie wymalowaną tablicą - widzimy bardzo ciemne otoki, które na pewno były żółte (ciemnożółte?). Po prostu otoki na tych zdjęciach wychodzą niemal czarne.
Avatar użytkownika
jarema
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 434
Dołączył(a): 26 maja 2008, o 22:40
Lokalizacja: GRH 7DAK, Poznań

Postprzez wietrzykowski » 5 sie 2009, o 12:48

To jest pewne, ale wątpliwości powstają myślę od okresu Powstania Wielkopolskiego do roku 1921. Nie wiem na przykład, czy dziadek był 7 maja 1920 w stolicy zaprzyjaźnionego państwa? Być może wtedy właśnie był w innej jednostce, jak tu koledzy podpowiadają.
Nie chciałbym zresztą kolegów zanudzać, chyba, że Was też takie śledzenie historii pociąga:))

Pozdrawiam
J
wietrzykowski
Ułan V
Ułan V
 
Posty: 41
Dołączył(a): 8 lip 2009, o 12:25
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Piotrek » 5 sie 2009, o 13:24

Pewnie, że pociąga. Te otoki są zbyt ciemne, żeby mogły być żółte. Poza tym 17 P.U. miał jasnożółte otoki, powinny więc wychodzić szare na starych fotografiach. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że dziadek służył w 1 Pułku Ułanów Wielkopolskich chociaż przez chwilę.
Avatar użytkownika
Piotrek
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1837
Dołączył(a): 17 gru 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kalisz, Poznań

Następna strona

Powrót do Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Tablice Ramki Reklamowe Aluminiowe Plastikowe, Agencja Fine, Staropolska, Projekty Domów Drewnianych, Projekty Domów Drewnianych, Noclegi Gorce, Ramki Aluminiowe, Stojaki na foldery, Ramki Plastikowe, Stojaki z plexi, Ramki Reklamowe, Stojaki Plakatowe, Potykacze, stojaki, tablice, ramki, akcesoria reklamowe, Stojaki i tablice przymykowe, Tablice przymykowe OWZ, Stojaki Typu A Potykacze, ¦ciana prezentacyjna, Stojaki plakatowe, Stojaki plakatowe niskie, Stojaczki plakatowe, Stojaki plakatowe Wysokie, Stojaki na plakat i foldery Niskie, Stojaki na plakat i foldery Wysokie, Ramki reklamowe, Ramki sprężynkowe, Ramki aluminiowe, Ramki plastikowe, Stojaki i wieszaki na foldery, Wieszaki na foldery, Stojaki na foldery Niskie, Stojaki na foldery Wysokie, Wyroby z PCV i plexi, Stojaki i tabliczki z plexi, Kieszenie plakatowe z PCV bezbarwnego, Akcesoria reklamowe, Informacja przydrzwiowa,
cron