Jak obiecałem tak czynię , oto moje wyczytane wiadomości :
Po zakończeniu wojny rozpoczęto prace nad wprowadzeniem polskich
rzędów wierzchowych , jucznych i uprzęży zarówno artyleryjskiej , jak i taborowej.
Wprowadzono a latach dwudziestych polskie rzędy wierzchowe oficerskie i szeregowych
wz. 1925 . Oficerskie były de facto skopiowaniem , z minimalnymi zmianami , oficerskich rzędów kawalerii rosyjskiej. Szeregowych – oparte na wzorze siodeł tzw. kanadyjskich .
„O kawalerii polskiej XX wieku” rozdz Koń wojskowy.
W trakcie sporów i dyskusji, zanim jeszcze definitywnie zdecydowano się na obowiązujący w Wojsku Polski system jazdy konnej , zaprojektowano pierwszy typ siodła i całego rzędu. Przyjęto dla niego określenie rząd wierzchowy wz.25 . Jednocześnie wprowadzono oficerski rząd wierzchowy wz.25.
Rząd wierzchowy wz.25 był w zasadzie połączeniem elementów dwóch rzędów obcych, angielskiego wz.1912 i rosyjskiego wz.1888. Z siodła typu „kanadyjskiego” jak określano u nas siodło angielskie., wzięto kształt zewnętrzny i podobieństwo w wykonaniu ławek i łęków , dodając jednak poduszki kolanowe na podtybinkach.
Z rzędów rosyjskich skopiowano wykonanie części skórzanych terlicy, czaprak , sakwy i uzdę.
Oficerskie rzędy wierzchowe wz.25 były właściwie wierną kopią rosyjskich rzędów oficerskich.................
......W latach trzydzietych , kiedy skrystalizował się już wyraźnie polski system jazdy konnej , będący odmianą systemu naturalnego , wywodzącego się z Włoch , oficerowie kawalerii rozpoczęli dyskusję na łamach „ Przeglądu Kawaleryjskiego” na temat będącego w użyciu
siodła wz.25. Twierdzono, że na takim siodle nie można wyegzekwować od żołnierzy prawidłowego, zgodnego z wymaganiami regulaminu i instrukcji jazdy, dosiadu .
„Kawaleria samodzielna Wojska Polskiego w bitwie nad Bzurą” rozdz- Konie, rzędy uprzęże i pojazdy kawalerii .
Owocem potrzeby wprowadzenia zmian był oczywiście rząd wierzchowy wz.36 którego jestem szczęśliwym posiadaczem.
To tyle co wyczytałem i czym pragnę się podzielić z Wami