Strona 1 z 2

Setna rocznica smierci Federico Caprillego

PostNapisane: 10 gru 2007, o 17:00
przez Lookas
7 grudnia mineło 100 lat od smierci Federica Caprillego, twórcy naturalnej szkoły jazdy, która stnowiła podstawę dla wytworzenia Polskiej Szkoły Jazdy. warto o tym pamietać.

Pozdrawiam

PostNapisane: 10 gru 2007, o 22:46
przez Ułan świętokrzyski
7 grudnia 1970 roku podpisano układ o normalizacji stosunków pomiędzy Polską a (wtedy) Niemiecką Republiką Federalną! Też warto pamiętać!

PostNapisane: 10 gru 2007, o 23:06
przez pulkownik
Ułanie z Pacanowa, nie wiem czy to Twoja złośliwość czy poczucie humoru ale jedno jest pewne rozbawiłeś mnie do łez !!! pozdrawiam Cię z serca.

PostNapisane: 10 gru 2007, o 23:13
przez Ułan świętokrzyski
Drogi Pułkowniku! A dyc wtedy właśnie sie mój brat Tomasz urodził! Więc jak tu nie pamiętać i jednegi i drugiego?

PostNapisane: 10 gru 2007, o 23:44
przez Lookas
Twierdzisz, ze pamiętasz kapitana Caprilliego:O

A nie wyglądasz na te lata:)

PostNapisane: 11 gru 2007, o 00:16
przez Ułan świętokrzyski
Podpisanie układu i urodziny brata 7 grudnia 1970 roku! A tydzień później rozpoczęły sie tragiczne wydarzenia w Gdańsku!

PostNapisane: 18 gru 2007, o 02:25
przez Piotrek
7 grudnia 1941 r. japońskie lotnictwo dokonało nalotu na Pearl Harbour...

PostNapisane: 18 gru 2007, o 04:29
przez Ułan świętokrzyski
Panowie! Wracamy do głównego tematu! Czy przed wojną istaniały i gdzie - jakieś większe ośrodki hodowli koni kawaleryjskich? Czekam na dyskusję!

PostNapisane: 18 gru 2007, o 18:17
przez Podolak
Ułan z Pacanowa napisał(a):Panwie! Wracamy do głównego tematu! Czy przed wojną istaniały i gdzie - jakieś większe ośrodki hodowli koni kawaleryjskich? Czekam na dyskusję!



W 12 PU Podolskich na terenie koszar w Białokrynicy k. Krzemieńca w połowie lat 30 powstała stadnina koni i była prowadzona aż do wybuchu II wojny światowej.

PostNapisane: 18 gru 2007, o 18:45
przez myta2
Na Podlasiu, z tego co zasłyszałem (Obecny Janów Podlaski) był to majątek magnaterii i w okresie XX lecia mędzywojennego służył między innymi jako stadnina "remontowa"
Wiedza ta kołacze mi się po głowie, ale szczerze to nie pamiętam gdzie i skąd to zasłyszałem.

PostNapisane: 18 gru 2007, o 21:43
przez Ułan świętokrzyski
A może macie jakieś dane, wytyczne czy instrukcje na temat działalności Komisji Remontowych? Interesują mnie kryteria doboru koni, zasady odpłatności itd.
Artylerzyści - do dzieła!!!

PostNapisane: 18 gru 2007, o 23:00
przez Podolak
O Kawalerii Polskiej XX wieku (L. Kukawski):

,,Celem zwiększenia zainteresowania hodowców produkcją konia remontowego, Ministerstwo
Spraw Wojskowych wraz z Ministerstwem Rolnictwa wprowadziło cały system nagród pieniężnych przy zakupie. W 1925 r. ustanowiono ,,Medal dla Hodowców Koni dla Potrzeb Armii", złoty, srebrny i brązowy. Nadawany był corocznie najlepszym hodowcom na wniosek Komisji Remontowych.
Zaopatrywaniem armii w konie zajmował się Wojskowy Zakład Remontu Koni. Na jego czele w 1939r. stał gen. bryg. Stefan Dembiński- Dowódca Taborów i Szef Remontu MSWojsk., któremu podlegały trzy Komisje Remontowe (Nr 1- Warszawa, Nr 2 - Poznań i Nr3 - Kraków) oraz Zapas Młodych Koni w Jarosławiu. Zakupów koni dokonywały Komisje Remontowe działające na terenie wyznaczonych województw. Osobną Komisję Remontową miał KOP. "

Komisje Remontowe w WP II RP

PostNapisane: 19 gru 2007, o 00:58
przez Ułan świętokrzyski
Super! Coś drgnęło! A więc początek mamy! Dzięki Podolakowi! Może uda się odnaleźć jakieś regulaminy kawalifikacyjne dla koni?

PostNapisane: 20 gru 2007, o 22:26
przez Podolak
Komisje Remontowe musiały przestrzegać bardzo ostrych przepisów kwalifikacyjnych. Nie kupowano koni od handlarzy, lecz bezpośrednio od hodowców. Dla kawalerii i artylerii konnej brano wyłącznie konie szlachetne wszystkich maści i odcieni, z wyjątkiem srokatych. Srokate kupowano tylko pojedyncze, z przeznaczeniem dla pocztu buńczuka i proporca dowódcy 1 Pułku Szwoleżerów. W wojsku mogły być tylko wałachy i klaczy, ogiery nie.
Klasyfikacja typów remontów parokrotnie się zmieniała. Ostateczny przed wybuchem wojny obowiązujący podział koni:
W-1 wierzchowy, od 150 cm wzrostu-pod siodło dla wyższych dowódców, w pułkach kawalerii i dywizjonach artylerii konnej, pod siodło dla oficerów artylerii i w szkołach artylerii oraz pod juki w pułkach kawalerii.

W-2 wierzchowy, od 146 cm wzrostu - pod siodło dla oficerów broni pieszych, dla podoficerów i szeregowców artylerii oraz innych broni i służb.

AK artylerii konnej, od 153 cm wzrostu- do zaprzęgu dział artylerii konnej oraz pod siodło dla obsługi.

AC artyleryjski ciężki, od 153 cm wzrostu- do zaprzęgu dział artylerii ciężkiej i do kolumn pontonowych.

AL artyleryjski lekki, od 151 cm wzrostu- do zaprzęgu dział artylerii lekkiej.


ALO artyleryjski lekki obniżony, od 145 cm wzrostu- do zaprzęgu dział artylerii piechoty, dla oddziałów łączności i saperów oraz do kolumn taborowych w piechocie.

M mierzyny krajowe pochodzenia huculskiego i innego, od 132 cm wzrostu- do zaprzęgu w biedkach pod karabiny maszynowe i pod juki.

T taborowe, były w ewidencji Rejonowych Inspektorów Koni i wcielano je do szeregów tylko w przypadku mobilizacji.

Zadaniem Zapasu Młodych Koni było gromadzenie zakupionych koni przed osiągnięciem przez nie przepisowego do użytku wojskowego wieku. W praktyce szła tam najlepsza część koni, a reszta przechodziła przez szwadrony i baterie zapasowe pułków i dywizjonów, skąd dopiero trafiały do normalnej służby.

Na podstawie książki L. Kukawskiego ,,O Kawalerii Polskiej XX wieku"

PostNapisane: 20 gru 2007, o 23:05
przez Ułan świętokrzyski
W taki razie - jaki w praktyce był wzrost konie szeregowych ułanów w kawalerii?