Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.

Prośba o identyfikacje jednostki

Moderatorzy: Staszek, Moderatorzy

Prośba o identyfikacje jednostki

Postprzez Lookas » 1 gru 2007, o 00:39

Na tych fotkach jest dziadek mojego znajomego. W sumie niewiele o nim wiadomo, poza tym, ze słuzył w kawalerii. Ponoć w latach 1924-26. Inna rodzinna wieśc głosi, ze uczestniczył w wojnie polsko-bolszewickiej. Wg mojego rozpoznania, to jest albo 16PU albo 26PU...oba Wielkopolskie:) Dziadek pochodził z Chełma, wiec w sumie to bliżej byłoby mu do Baranowicz niz do Bydgoszczy. No ale może ktoś z Was wyciagnie z tych fotek wiecej detali...ja jeszcze straszny lajkonik jestem:)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrowienia
Avatar użytkownika
Lookas
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1194
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 14:13
Lokalizacja: Poznań/Iwno

Postprzez Ułan świętokrzyski » 2 gru 2007, o 22:18

To pierwsze zdjęcie pięknie "odnowiłeś". Z przydziałem do kawalerii to bywało naprawdę różnie! Ślązaków np. tych podejrzanych o współpracę z mniejszością niemiecką, rzucano do pułków kresowych! Wiem z relacji ułanów 12 PU i 19 PU. Mój kombatant z 19 PU mieszkał między Szczucinem a Dąbrową Tarnowską a przydział trzymal właśnie do Ostroganad Horyniem! A logiczne byłoby 8 PU albo 5 PSK.
Avatar użytkownika
Ułan świętokrzyski
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 2642
Dołączył(a): 10 mar 2006, o 15:30

Postprzez Lookas » 2 gru 2007, o 22:33

no tym razem to nie moja zasługa:) Znajomy jest kolega po fachu i sam sobie ta fotkę rekonstruował:) A co do meritum.....wiem wiem, ze przydział mógł byc daleko od domu. Jak wspomina gen. Abraham, jednostki miały udziały procentowe żołnierzy miejscowych i z dalszych rejonów. Mozliwe, ze Dziadek wylądował na Pałukach:D albo w Baranowiczach:)

Dla mnie istotne jest potwierdzenie, czy dobrze odczytałem proporczyki na kołnierzu:)

POzdrowienia
Avatar użytkownika
Lookas
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1194
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 14:13
Lokalizacja: Poznań/Iwno

Postprzez Ułan świętokrzyski » 5 gru 2007, o 08:21

W tym czasie to jeszcze trochę ostroznie z proporczykami. Nie wszystkie ostatecznie ustalono po 1918 roku! O ile dobrze rozpoznaje na zdjęciach z początku lat 20-tych, 3 PU Śląskich z Tarnowskich Gór nie miał żółtych otoków tylko amarantowe i amarantowo -białe proporczycki!
Avatar użytkownika
Ułan świętokrzyski
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 2642
Dołączył(a): 10 mar 2006, o 15:30

Postprzez Lookas » 5 gru 2007, o 09:18

proporczyk ma zyłkę..(środkowe zdjęcie po kliknieciu otwiera sie wieksze, widac wicej detali)
Avatar użytkownika
Lookas
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1194
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 14:13
Lokalizacja: Poznań/Iwno

Postprzez Ułan świętokrzyski » 5 gru 2007, o 22:20

Jak patrzeć na prawy proporczyk to ja widzę nawet podwójną zyłkę i nawet może to być 10 PU Liewskich z Białegostoku!
Avatar użytkownika
Ułan świętokrzyski
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 2642
Dołączył(a): 10 mar 2006, o 15:30

Postprzez Duch » 9 sty 2008, o 22:22

Wg mnie to 10puł.
Przemawia za tym nie tylko układ barw na patkach lecz widoczna na fotografii szabla wz.1921 tzw. krechowiecka, uzywana tylko w kilku pułkach.
Bliskość dyslokacji jednostki od miejsca zamieszkania nie ma tu znaczenia, w 1923r. tyko 60,1% ogółu poborwych to Polacy reszta to mniejszości narodowe, które w określonych rejonach II RP wcale nie były w mniejszości. Ponadto "obcy" nie mogli służyć w kilku rodzajach broni. Do ich dyspozycji pozostawiono głównie piechotę, kawalerię, artylerię, saperów. By WP nie straciło narodowego charakteru "mieszało się" poborowymi w proporcjach: 2/3 polacy : 1/3 inne nacje. W połowie lat 30 % ten uległ zmianie: obcy: do 40% w piechocie, do 30% w pozostałych broniach.
Moje wywody znajdują potwierdzenie w publikacjach panów: Kukawskiego, Kwasniewicza, Nadolskiego, Oziemkowskiego.
Zachecam do czytania literatury tematu wszystkich kawalerzystów, wszak tradycja zobowiązuje "Kto nie zna przeszłości nie ma prawa do przyszłości ani teraźniejszości".
Pozdrawiam
Duch
Ułan I
Ułan I
 
Posty: 8
Dołączył(a): 7 sty 2008, o 20:55

Postprzez Ułan świętokrzyski » 9 sty 2008, o 23:00

Nie pozostaje nam nic innego jak tylko uwierzyć w ducha!
Avatar użytkownika
Ułan świętokrzyski
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 2642
Dołączył(a): 10 mar 2006, o 15:30

Postprzez myta2 » 9 sty 2008, o 23:21

Duch napisał(a):Wg mnie to 10puł.
Przemawia za tym nie tylko układ barw na patkach lecz widoczna na fotografii szabla wz.1921 tzw. krechowiecka, uzywana tylko w kilku pułkach.
Bliskość dyslokacji jednostki od miejsca zamieszkania nie ma tu znaczenia, w 1923r. tyko 60,1% ogółu poborwych to Polacy reszta to mniejszości narodowe, które w określonych rejonach II RP wcale nie były w mniejszości. Ponadto "obcy" nie mogli służyć w kilku rodzajach broni. Do ich dyspozycji pozostawiono głównie piechotę, kawalerię, artylerię, saperów. By WP nie straciło narodowego charakteru "mieszało się" poborowymi w proporcjach: 2/3 polacy : 1/3 inne nacje. W połowie lat 30 % ten uległ zmianie: obcy: do 40% w piechocie, do 30% w pozostałych broniach.
Moje wywody znajdują potwierdzenie w publikacjach panów: Kukawskiego, Kwasniewicza, Nadolskiego, Oziemkowskiego.
Zachecam do czytania literatury tematu wszystkich kawalerzystów, wszak tradycja zobowiązuje "Kto nie zna przeszłości nie ma prawa do przyszłości ani teraźniejszości".
Pozdrawiam


Szabla WZ21 była używana w wszystkich wielkopolskich pułkach bardzo powszechnie, tak więc nie kierował bym się tym specjalnie tymbardziej że 10PU do WLKP miał dobre 500 km.
Avatar użytkownika
myta2
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 926
Dołączył(a): 4 paź 2007, o 22:32
Lokalizacja: Swarzędz k.Poznania

Postprzez Duch » 10 sty 2008, o 15:24

Dalej zachęcam do czytania publikacji traktujacej ten temat (podałem wcześniej autorów).
Chyba się coś koledze (MYTA 2) pomyliło.
Pułki wielkopolskie w okresie międzywojennym, były w wyjątkowo dobrej sytuacji aprowizacyjnej, posiadały one w 100% uzbrojenie niemieckie, króre zdobyto lub przejęto z przepastnych magazynów pruskich znajdujacych się na terenie byłego Ksiestwa Poznańskiego. Pułki jazdy WP wywodzace swój rodowód z Wojsk Wielkopolskich wyposażone były w szable artylerii polowej wz. 1848. Na Allegro czesto pojawia się szabla (za ok. 5 tys. pln), której sygnowanie wskazuje na 15 puł (również opis sprzedającego). W chwili obecnej mam dostęp do co najmniej dwóch szabel tego modelu posiadających punce innych pułków jazdy wielkopolskiej WP. Ponadto, po jedynym zwycieskim powstaniu naszego narodu, nadwyżkę broni Wojsk Wielkopolskich przekazano innym jednostkom WP (np. w szable tego modelu wyposażony był 1 pap Legionów im Józefa Piłsudskiego stacjonujący w Wilnie).
Proszę mi odpowiedzieć gdzie sens: zabierać "Poznaniakom" szable M-1848 i wyposażać ich we wz.1921, który był tylko szablą przejściową, łaczącą w sobie cechy "17" i "21/22". Szable krechowieckie produkowane były głównie na zamówienie i w połowie lat 30 definitywnie wycofano je ze służby, natomiast wz.1848 używane były do końca II RP.
Ilość wyprodukowanych szabel krechowieckich z pewnoscią nie wystarczyła by na wyposażenie pułków wielkopolskich. Szable tego typu obecnie stanowią rarytas kolekcjonerski.
Co do odległości 500km to nie wiem o co chodzi.

[ Dodano: Czw Sty 10, 2008 2:40 pm ]
Być może pojedyńcze szable tego modelu znajdowały sie w posiadaniu oficerów, którzy na pewnym etapie swojej służby trafili do jednego z pułków wlkp. Podobnie rzecz miała się z 12 puł, który otrzymał francuskie szable lekkiej kawalerii wz.1822 dla całego stanu osobowego, ufundowane przez Izabelę ks. Radziwił, a pojedyńczą szablę wz.1921 z puncami 12 puł opisał i przedstawił na fotografiach A. Nadolski. Być może była to braterska wymiana (wszyscy oficerowie 1 i 12 puł w kontaktach poza służbowych byli z sobą na "ty"), która zbliżała te dwa pułki mimo dość znacznej odległości między miejscami ich postoju (Augustów - Białokrynica k.Krzemieńca).
Pozdrawiam.
Duch
Ułan I
Ułan I
 
Posty: 8
Dołączył(a): 7 sty 2008, o 20:55

Postprzez myta2 » 10 sty 2008, o 19:49

Duch napisał(a):Dalej zachęcam do czytania publikacji traktujacej ten temat (podałem wcześniej autorów).
Chyba się coś koledze (MYTA 2) pomyliło.
Pułki wielkopolskie w okresie międzywojennym, były w wyjątkowo dobrej sytuacji aprowizacyjnej, posiadały one w 100% uzbrojenie niemieckie, króre zdobyto lub przejęto z przepastnych magazynów pruskich znajdujacych się na terenie byłego Ksiestwa Poznańskiego. Pułki jazdy WP wywodzace swój rodowód z Wojsk Wielkopolskich wyposażone były w szable artylerii polowej wz. 1848. Na Allegro czesto pojawia się szabla (za ok. 5 tys. pln), której sygnowanie wskazuje na 15 puł (również opis sprzedającego). W chwili obecnej mam dostęp do co najmniej dwóch szabel tego modelu posiadających punce innych pułków jazdy wielkopolskiej WP. Ponadto, po jedynym zwycieskim powstaniu naszego narodu, nadwyżkę broni Wojsk Wielkopolskich przekazano innym jednostkom WP (np. w szable tego modelu wyposażony był 1 pap Legionów im Józefa Piłsudskiego stacjonujący w Wilnie).
Proszę mi odpowiedzieć gdzie sens: zabierać "Poznaniakom" szable M-1848 i wyposażać ich we wz.1921, który był tylko szablą przejściową, łaczącą w sobie cechy "17" i "21/22". Szable krechowieckie produkowane były głównie na zamówienie i w połowie lat 30 definitywnie wycofano je ze służby, natomiast wz.1848 używane były do końca II RP.
Ilość wyprodukowanych szabel krechowieckich z pewnoscią nie wystarczyła by na wyposażenie pułków wielkopolskich. Szable tego typu obecnie stanowią rarytas kolekcjonerski.
Co do odległości 500km to nie wiem o co chodzi.

[ Dodano: Czw Sty 10, 2008 2:40 pm ]
Być może pojedyńcze szable tego modelu znajdowały sie w posiadaniu oficerów, którzy na pewnym etapie swojej służby trafili do jednego z pułków wlkp. Podobnie rzecz miała się z 12 puł, który otrzymał francuskie szable lekkiej kawalerii wz.1822 dla całego stanu osobowego, ufundowane przez Izabelę ks. Radziwił, a pojedyńczą szablę wz.1921 z puncami 12 puł opisał i przedstawił na fotografiach A. Nadolski. Być może była to braterska wymiana (wszyscy oficerowie 1 i 12 puł w kontaktach poza służbowych byli z sobą na "ty"), która zbliżała te dwa pułki mimo dość znacznej odległości między miejscami ich postoju (Augustów - Białokrynica k.Krzemieńca).
Pozdrawiam.


Kolego Duch-u poczytaj WaćPan rozkaz dzienny choćby 15PU (który przytaczaz w swym opisie) nr 230 z 21 sierpnia 1923 r oraz pozostałe z tego okresu dotyczące Wielkopolskiej Brygady Jazdy (1921-1924) a dowiesz się że po roku 20stym sprzęt niemiecki z którego faktycznie używano w pułkach WLKP po Powstaniu Wielkopolskim był na tyle zdezelowany że nie dał się już używać i byl sukcesywnie wymieniany!!!!

[ Dodano: Czw Sty 10, 2008 6:55 pm ]
Nie jestem specjalnie dobry w teorii (jestem typowy praktyk) ale swoje wiem i basta, a na temat pułków wielkopolskich niewiele jest napisane w naszej literaturze.
a co do tych 500 km to mówię że 10 PU stacjonował w Białymstoku a od nich do Poznania jest 500 km (nigdy w swojej historii nie działał w rejonie WLKP) jedyne wpływy z WLKP w rejonie Białegostoku to byli oficerowie KOP szkoleni w Poznaniu przy 7 PSK i 15PU (na rocznych kursach - jak doczytam to przybliże temat) i wysyłani na północno wschodnią granicę polski.
Avatar użytkownika
myta2
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 926
Dołączył(a): 4 paź 2007, o 22:32
Lokalizacja: Swarzędz k.Poznania

Postprzez Duch » 13 sty 2008, o 12:56

Kolego "MYTA".
Jeśli Ty twierdzisz, że szable krechowieckie były na wyposażeniu pułków wielkopolskich, to nie mamy o czym dyskutować. Szable, które zamówione dla (części) jedniego pułku (1 puł) miały być podstawowym wyposażeniem kilku jednostek kawalerii. Jeśli nie uznajesz autorytetów tego tematu, autorów przytoczonej przeze mnie literatury to też twoja sprawa.
Są ludzie niereformowalni i nic na to nie poradzę. Dawać (informacje) i prosić (by zostały przyjęte) to za dużo. Oczekiwałem merytorycznej dyskusji z fachowcem, której się nie doczekałem. Nie przeczytałeś uważnie moich wcześniejszych postów, a odnosisz się do poruszonego tematu. Myślę, że dalsza dyskusja, na ten temat oczywiscie, nie ma sensu.
Pozdrawiam.
Duch
Ułan I
Ułan I
 
Posty: 8
Dołączył(a): 7 sty 2008, o 20:55

Postprzez Lookas » 13 sty 2008, o 13:22

Panowie!!!

Dyskusja przednia, ale nie chodzi o wzajemne obrażanie się a o WIEDZĘ, zatem delikatnie poproszę o ŹRÓDŁA. Choćby skrótowo napiszcie skąd czerpiecie swoją wiedzę i argumenty do tej dyskusji, a zainteresowani (tacy jak ja) beda mieli podstawy do poszerzania wiedzy.

Poza tym:) na czym ostatecznie stanęło:)?? jako to w końcu jednostka??

[ Dodano: Nie Sty 13, 2008 12:37 pm ]
poza tym 10 PU miał taki proporczyk
Obrazek i te zyłki były na prawde wąskie. Na zdjęciu zołnierz ma ewidentnie szerszą zyłkę...

16 PU miał taki i tu zyłka jest szeroka
Obrazek

a 26 PU taki:
Obrazek

Ponieważ Duch wspominał, ze szable krechowieckie pojawiały sie nie tylko w 1PU, ciekawym w których jeszcze. Bo jakoś trudno mi przyjąć ten 10 PU. Ja tam nie widzę dzwóch zyłek:(
Ostatnio edytowano 13 sty 2008, o 13:43 przez Lookas, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Lookas
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1194
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 14:13
Lokalizacja: Poznań/Iwno

Postprzez Lach » 13 sty 2008, o 13:42

Co Ty na to Lookas, ze w studio u fotografa byly gotowe zestawy mundurowe i kto przylazl robil sobie zdjecie?:)

Tak mi kiedys powiedzial czlowiek pracujacy w muzeum jak mu szabline sprzedawalem, w jego pokoju bylo pare podobnych zdjec.
Ostatnio edytowano 13 sty 2008, o 13:51 przez Lach, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Lach
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 200
Dołączył(a): 30 sty 2007, o 21:37
Lokalizacja: 5 PSK Tarnów

Postprzez Lookas » 13 sty 2008, o 13:46

ja na to , ze i owszem:) I czasem sie zdarzało, ze zołnież dostawał rekwizyt, zeby wygladac lepiej:) Mój ojciec w latach 60 mimo, ze słuzył w WOPK w Bielsku, na fotografii czesc munduru ma swoją a czesc dodana przez fotgrafa ( jakies sznury z ramienia i costam jeszcze:) ) Podejrzewam, ze przed wojna taka praktyka była równiez stosowana:) To mogłby tłumaczyć szablę. Tym bardziej, ze jeśli po roku 30 zostały one wycofane, jedna z nich mogła zaplatac sie do studia foto:)

[ Dodano: Nie Sty 13, 2008 12:52 pm ]
z drugiej strony ta ułanka:( Fota pochodzi chyba z czasów przed rokiem 1930:(
Avatar użytkownika
Lookas
Ułan VI
Ułan VI
 
Posty: 1194
Dołączył(a): 22 maja 2006, o 14:13
Lokalizacja: Poznań/Iwno

Następna strona

Powrót do Historia Kawalerii

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Tablice Ramki Reklamowe Aluminiowe Plastikowe, Agencja Fine, Staropolska, Projekty Domów Drewnianych, Projekty Domów Drewnianych, Noclegi Gorce, Ramki Aluminiowe, Stojaki na foldery, Ramki Plastikowe, Stojaki z plexi, Ramki Reklamowe, Stojaki Plakatowe, Potykacze, stojaki, tablice, ramki, akcesoria reklamowe, Stojaki i tablice przymykowe, Tablice przymykowe OWZ, Stojaki Typu A Potykacze, ¦ciana prezentacyjna, Stojaki plakatowe, Stojaki plakatowe niskie, Stojaczki plakatowe, Stojaki plakatowe Wysokie, Stojaki na plakat i foldery Niskie, Stojaki na plakat i foldery Wysokie, Ramki reklamowe, Ramki sprężynkowe, Ramki aluminiowe, Ramki plastikowe, Stojaki i wieszaki na foldery, Wieszaki na foldery, Stojaki na foldery Niskie, Stojaki na foldery Wysokie, Wyroby z PCV i plexi, Stojaki i tabliczki z plexi, Kieszenie plakatowe z PCV bezbarwnego, Akcesoria reklamowe, Informacja przydrzwiowa,
cron